At komme ud til folk

Mund til øre handlede engang om lokalsamfundet, men sådan er det ikke længere. I dag har vi internettet hvor alle kan udtrykke deres holdninger til alting og det er både godt og skidt. Det er naturligvis positivt på den måde, at vi alle i dag har langt bedre tilgang til en masse forskellig information og det er langt sværere for svindlere at skjule sig.

Vi har set talrige eksempler på virksomheder der ikke har leveret et ordentligt stykke arbejde og hvor kunden så hat smækket en hjemmeside op med dokumentation for det dårlige resultat. Laver man noget juks, så er det kun fair, at der bliver talt højt om det.

Men omvendt, så er det ikke altid et retvisende billede der kommer ud af det. Søger jeg på Vordingborg køkken, så er der ikke ret mange der skriver om hvor glade de er for deres køkken, men primært ser jeg dem der er negative. Er det så et retvisende billede? Det tror jeg ikke… Det handler om, at folk der er negative er meget bedre til at råbe op end folk der er positive. Alligevel kommer det til at have en negativ effekt på virksomheden når folk søger på deres navn i søgemaskinerne.

Markedsføring

Efter min mening, så burde både Vordingborg køkken og alle de andre begynde at beskæftige sig lidt mere med online markedsføring. Ikke kun i form af reklamer, men også til at få taget hånd om denne slags sager. Det må simpelthen have kostet dem en formue at have den negative kundes udtalelser liggende online. Havde man i stedet forsøgt at komme til overensstemmelse med kunden (f.eks. ved at tilbyde at lave et nyt stykke arbejde der levede op til forventningerne), så havde situationen sikkert været en hel anden i dag.

Som virksomhed i dag, er man nødt til at komme ud til folk og at holde øje med hvad der bliver sagt på internettet. Et fantastisk værktøj til den slags er Google Alerts. Hver eneste gang udvalgte ord bliver nævnt, så modtager du en mail omkring det og handler det om dig (positivt eller negativt), så bør du som virksomhed, reagere.

Vær til stede

Er det negativt, så skal der straks tages hånd om at vende situationen til noget positivt og er det en positiv udtalelse, så skal du også være der og kommentere på det gode samarbejde. Kan du vise potentielle kunder at du er ”tilstede” overalt, så vil det efter min mening kunne give dig en ubeskrivelse masse ekstra salg i forretningen.

Tagget , ,