Vil du tabe dig hurtigt? – her er en guide

Her op til jul mener mange at det ikke kan betale sig at begynde på en slankekur inden man skal til at mæske sig i flæskesteg, rødkål og brunede kartofler. Det kan dog godt betale sig, der er nemlig en del forebyggelse, både mentalt men også fysisk der kan opbygges mens man er i julestemning. Dog skal man også holde lidt igen, så man ikke spiser sig mæt i den hjemmelavede is.

For at forklare det vil jeg tage udgangspunkt i et eksempel fra den virkelige verden. Jeg har i mange år været den type person der ikke spiser morgenmad, for den kop kaffe jeg lige har taget er vel nok til lige at sparke mig i gang. Og logikken omkring slankekure siger også (i mit hoved) at hvis jeg spiser færre kalorier end jeg bruger, så har jeg et underskud og derved vil jeg tabe mig. Det er til dels også rigtigt, der er bare den hage ved det at din krop, når den ikke får noget mad, tror den sulter og derfor i stedet for at forbrænde dine kalorier gemmer den dem, blandt andet ved at sætte din forbrænding ned. Det betyder at hvis ikke man spiser om morgenen, så går kroppen i forsvar og gemmer alt det du spiser – det ryger mere eller mindre direkte på sidebenene.

Mine dårlige vaner var således at jeg troede jeg kunne tabe mig 5 kg hurtigt ved ikke at spise så ofte, og de portioner jeg spise var små. Det eneste det gjorde var at jeg konstant var sulten, sur og utilpas. Alle de ting jeg så spiste satte sig direkte som ekstra kilo, hvilket jeg havde svært ved at forstå på daværende tidspunkt. Nu har jeg forstået lidt mere omkring ernæring og specielt omkring slankekur, overvægt og hvordan det hænger sammen med forbrænding og mad.

Min løsning er at spise en robust morgenmad, af noget mad der holder i kroppen i lang tid – og det er ikke rundstykker eller andet hvidt brød. Det bedste er nok at spise nogle proteiner (fx. æg) og så nogle kulhydrater der optages langtomt i kroppen – også kaldet komplekse kulhydrater. Dette gør at min krop bliver sparket i gang om morgenen, sætter med det samme forbrændingen i femte gear og forbrænder helt til frokost, hvor jeg så gentager successen med at spise proteiner og langtomme kulhydrater. Det er en nem kur  – og måske den mest enkle. Det handler nu så bare om at finde de rigtige ting at spise

Tagget , ,