Bente sælger stort tøj

Vores datter, Mette, stortrives i sit nye job som ekspeditrice i en herretøjsforretning. Mette på 22 år er en flot pige med et sødt ansigt – man kan vist godt tillade sig at kalde hende et godt skår. Og så er der nok ikke noget at sige til, at hun soler sig i de beundrende blikke, som kunderne i forretningen formentlig sender hende.

Herretøj

Lidt overrasket blev jeg, da hun i telefonen fortalte, at der er tale om en forretning, der har specialiseret sig i herretøj store størrelser. Min første tanke var, at den slags kunder vel ikke kan være interessante for Mette, men det fortalte hun mig også, at de bestemt ikke er. Men selv om langt de fleste af dem vejer et godt stykke over de 100 kilo, kan de godt lide at se på en velskabt pige, så jeg sælger faktisk ganske godt, fortalte hun.

Bente sælger tøj i store størrelser

Det fik mig til at tænke på, at der i vores samfund efterhånden er blevet alt for mange svært overvægtige, som er afhængige af at kunne finde noget stort tøj, de kan være i. Derfor er det selvfølgelig godt, at der findes specialforretninger til den gruppe af kunder, der vist ellers kan have svært nok ved at finde noget passende til garderoben.

Mette fortalte, at de i forretningen af og til fik besøg af en kunde, som havde misforstået noget, for det er ganske almindeligt skabte mænd, der bare skal bruge en størrelse Large, men i forretningen har de kun tøj i store størrelser til mænd. Til gengæld kan de med sindsro henvise til deres søsterbutik, der hedder Arkuricurvy – Store størrelser til kvinder.

Forstå behovet for stort tøj

Inden vi udforsker betydningen af stort tøj, er det vigtigt at forstå de udfordringer, som personer med større kropstørrelser kan møde, når de leder efter passende tøj. Mange kommercielle tøjkollektioner har traditionelt fokuseret på standardstørrelser, hvilket kan resultere i begrænsede valgmuligheder og manglende pasform for dem med kurvede eller fyldigere kropstyper.

Dette kan have en negativ indvirkning på en persons selvværd og selvtillid, da de måske føler sig udelukket fra moden og ikke kan finde tøj, der passer til deres stil og personlighed. Derfor er der et presserende behov for stort tøj, der er designet specielt til at omfavne og fejre forskellige kropstyper.

Inklusivitet i modebranchen

Heldigvis er der sket betydelige fremskridt i modebranchen med hensyn til inklusivitet og mangfoldighed. Flere og flere designere, mærker og detailhandlere erkender vigtigheden af at tilbyde større størrelser og skabe en mere inkluderende modekultur. Dette skyldes delvis væksten af body positivity-bevægelsen, der fokuserer på at fremme accept af kropsmangfoldighed og bekæmpe kropsskam.