Giv dig selv massage

Vi kan vist godt blive enige om, at motion er sundt. Sport er sundt. Det er ligegyldigt, hvilken form for sport vi dyrker. Vores krop bliver trænet, vores muskler får styrke. Og ja, vi får faktisk også mere energi af at dyrke sport. Det sker dog, at vi kommer til skade, når vi motionerer. Sportsskader er slet ikke ualmindelige. Hvem har ikke hørt om forstuvede ankler som følge af en tackling under en fodboldkamp? Hvem har ikke hørt eller selv oplevet en brækket arm efter et forkert kast under Taekwondo træningen? Hvem har ikke hørt om hjernerystelse efter et fald fra en hest? Jeg tror, vi alle kender til sportsskader.

Mange sportsskader

Os der har haft en sportsskade, tænker, måske at de mennesker, der udøver sport på topplan, må være utroligt heldige. Hvordan er de nået så langt i deres sport uden at få skader? Jeg kan godt lige fortælle dig, at de har haft flere sportsskader, end vi forestiller os. De har bare lært af dem. Ok, det er så den hårde måde at nå til tops på. Ja, men findes der en nem måde at nå til tops på? Jeg tror det ikke.

Vil du til tops i din sport, så skal du tage ved lære, at de sportsskader, du allerede har haft. Og det første du skal lære, er, at du skal være tålmodig, når du har fået en sportsskade. Det tager tid for kroppen at komme sig helt efter sådan en. Selvom du måske ikke længere har, smerter efter skaden, så giv din krop tid til at komme sig helt efter den. Og gå i langsom genoptræning. Det skal du også lære. Din krop skal nemlig genoptrænes efter en sportsskade. Du kan ikke bare regne med, at du kan præstere på samme niveau, som du gjorde, før du fik skaden. Genoptræning tager tid. Så, her får du mulighed for at repetere lektionen, der handler om tålmodighed!

Kan skader forebygges?

Kan man forebygge sportsskader? Dit spørgsmål er logisk og virkeligt godt. Svaret er, at ja, til en vis grad kan de godt forebygges. Det handler om, at du lærer, at din krop skal have hvile. Når du træner, så udsætter du jo din krop for et evigt øgende pres. Du vil jo gerne kunne løbe hurtigere, springe højere eller kaste spyddet længere. Når du derfor træner, så skal du altså også tænke på at give din krop hviletid imellem hver gang, du er til træning. Gør du ikke det, så når dine muskler ikke at hvile sig – og så er risikoen for at få en sportsskade større. Simpelthen fordi din krop ikke fungerer optimalt. Du har sikkert oplevet, at du får krampe eller andre smerter under træningen. Og det er netop et tegn på, at du ikke har ladet kroppen hvile ud.

Overvej en massagepistol

Er det muligt at forkorte hviletiden? Endnu et godt spørgsmål. Ja, til en vis grad. Der findes hjælpemidler, som kan hjælpe dig. Fx kan et par recovery boots eller en massagepistol medvirke til, at trætte og spændte muskler hurtigere begynder at slappe af og får hvile.