Isenkram shopping

Du står sådan helt langt tilbage. Kirken er fyldt. Vielsen er ved at udfolde sig. Du vil ikke trænge dig på. Men du har virkeligt lyst til at gå helt frem. Du gør det dog ikke. Brudeparret er smukt. Hun er flot. Har en krop som en model – og brudekjolen er bare fantastisk. Du føler dig lidt sølle. Det er ikke nemt. Din kusine har altid været hende, der kan alt. Hende, der får alt. Hende, der altid har succes. Ikke som dig. Du er jo en taber. Ikke cool. Ikke smuk. Heller ikke rig, så du bare kan være ligeglad. Nej, du kæmper. Både med de ekstra kilo og kæresteforholdene. Der er dog to punkter i dit liv, som du ved, du er god til. Det første – måske også vigtigste – er at du er utroligt veluddannet og har et godt job. Et sikkert job. Hvis du vil, så kan du ende din karriere og dit arbejdsliv i firmaet.

Finde gaver til andre

Det andet er, at du er utroligt god til at finde gaver til de mennesker, du holder af. Og bryllupsgaven, som du lige nu står og holder i hånden, ved du bare, er den helt rigtige til parret. Du har nemlig været rigtigt fornuftig lige siden, du blev inviteret til brylluppet: Du har holdt nøje øje med de isenkram tilbud, som nyhedsbrevet, du får fra isenkræmmeren hver måned, viser. Du har benyttet dig af nogle af tilbuddene. Du har fx købt vaser fra Specktrum. Du har også købt en af de smukke små træfigurer fra Spring Copenhagen. Den fik din søster i gave, da hun inviterede dig til middag en sommeraften. Vasen fra Specktrum har du stadig stående i en lille papkasse derhjemme. Du ved ikke helt endnu, hvem der skal have den. Du ved bare, at når du ser tilbud på mærkevarer, så slår du til.

Posen, hvori bryllupsgaven ligger, bliver tungere og tungere. Det er der da også en god forklaring på. Det er jo en ret stor køkkenmaskine. Den fandt du også på tilbud. Og da det er en mærkevare, så var der ikke nogen tvivl i dit sind: Du skulle købe den. Uden tøven. Uden at lave afbetalingsaftaler med forretningen. Bare sådan kontant via dit betalingskort. Ingen slinger i valsen. Du møver dig ind på en af bænkene. Sætter dig og ånder lettet op. Du var godt nok lige ved at bande over det isenkram tilbud, der fik dig til at købe køkkenmaskinen. Men det er vist ikke så godt at bande højt i kirken.

Så du er glad for, at du fandt et sted at sidde ned. Damen, der sidder ved siden af dig, kigger på dig med spørgende øjne: ”Hvad er der i posen?” I begynder at hviske sammen. I taler om gode tilbud på mærkevarer, tøjindkøb og økologiske produkter. Vielsesceremonien trækker ud. Du kan se, at bruden er ved at segne under sved og tung brudekjole, der kræver ret ryg. Du kan se, at gommen er ved at blive utålmodig. Du er glad for, at du sidder og bare skal bære den tunge pose hen til bilen, når vielsen endelig er overstået.

De danske designernavne

Så er det ved at være sidste chance. Du ved det godt – og er faktisk irriteret over, at du får sådan en påmindelse fra isenkræmmeren. Du ved godt, at den specifikke forretning har en salgsstrategi, hvor de reklamerer for tilbud på mærkevarer. Tilbuddene gælder i en måned. Så du får mindst en mail om ugen, hvor de skriver det samme til dig: Har du set vores isenkram tilbud for X, Y, eller Z måned? De mails er lidt irriterende at få. Men du kan godt forstå, hvorfor du får dem: Konkurrencen er utroligt hård – og gør isenkræmmeren ikke opmærksom på, at der også er fysiske butikker, hvor du kan komme og se og røre ved de specifikke tilbud, ja, så taber forretningen kunder. Det er jo klart. Og alle vil jo helst købe de dyre mærkevarer på tilbud. Du har selv benyttet dig flere gange af de utroligt gode isenkram tilbud, som du har fået besked – eller påmindelse – om via e-mail.

Specktrum

Fx så fik du et tilbud om at købe tre vaser fra Specktrum for en vases pris. Det var virkeligt et super tilbud. Du er nemlig vild med produkter fra Specktrum. Deres design er unikt. Anvendelsen af glas er unik. Der er en helt særlig aura omkring produkterne fra Specktrum. De eneste produkter, du ikke bryder dig så meget om fra det firma, er deres lysestager. De er lidt spooky. Måske meget passende til halloween, men ikke til din stue.

Et andet firma, som du virkeligt godt kan lide, men som sjældent får sat deres produkter ind i isenkræmmerens tilbud, er Spring Copenhagen. Træfigurerne, som firmaet laver, er smukke og sjove. Og ja, ser du, at de kommer tilbud, så er du en af de første kunder nede hos isenkræmmeren. Enten online eller i den fysiske butik. Du kan godt huske, at din kæreste forærede dig en lille sæl fra Spring Copenhagen.

Grandam trolde til jul

Den figur har du ledt efter i ret lang tid nu – lige så længe som efter de søde juletrolde fra Grandam. Det viser sig, at den er udsolgt hos de fleste isenkræmmere! Der skete det, at din kæreste – under et skænderi – smed den ind i pejsen. Inden du kunne nå at redde den, så var den desværre stærkt forkullet. Så du er derfor på udkig. Den skal jo erstattes – og når du finder den, så skal den placeres et sted, hvor din kæreste ikke kan nå den. Han er en hidsigprop.

Han troede ikke på dig, da du sagde, at du er glad for den lille gave, han gav dig. Du kan leve med hans hidsighed – han er jo kærlig, impulsiv og helt vidunderlig overfor dig og i jeres hverdag. Han kigger også på tilbud på mærkevarer fra forskellige isenkræmmere. Om han leder efter træfigurer fra Spring Copenhagen, er du ikke helt sikker på. Du ved bare, at når han ser et godt tilbud, så får du det at vide. I kan så sammen beslutte, om I vil bruge tilbuddet og spare penge, eller om I skal lade det være i fred – og vente på det næste nyhedsbrev.